Sunday 6 July 2008

Workshop voor een spinnerkaart.

Ik heb vele vragen gehad over mijn spinnerkaarten en hoe dat nou precies werkt. Ik heb dus maar besloten om een workshopje te gaan maken. We beginnen met alles wat je nodig hebt. Dat zijn een afbeelding die je rond wil laten draaien. De afbeelding moet in het midden zo groot zijn dat je er een 1 cent muntje achter kan verstoppen. Daarnaast heb je je kaart nodig. En een frontje wat bovenop je kaart komt (bij mij het zwart-wit gestreepte vlak). Daarnaast heb je een rond ponsje nodig. Het rondje moet ongeveer even groot als je muntje zijn. Dan heb je nog een klein rondje nodig. Ik heb geen kleintjes, maar ik heb de oranje tang met het bloemetje gebruikt en dat werkt ook prima. En als laatste heb je dik foamtape nodig.



Je begint met het tekenen van een strook op je frontje. Ik heb zelf voor een hoogte van 8 mm gekozen. Je moet er in ieder geval opletten dat je muntje niet door de strook heen kan. Een 1 centje is geloof ik 1,5 cm hoog dus je moet maximaal 1,3 cm hoog snijden. Je moet er wel voor zorgen dat er een rondje ( of een bloemetje dat ik heb genomen) doorheen kan. Mijn bloemetje is 6 mm dus hij moet minimaal 8 mm hoog zijn.

Deze strook snij je dan uit. Ik heb het zelf op mijn silhouette gedaan zodat ik mooie ronde uiteindes heb, maar het kan ook prima met de hand zoals ik bij deze kaart heb gedaan.


Knip daarna van dun dubbelzijdig plakband een stukje wat je op je muntje plakt.

Plak daarna je muntje midden op je afbeelding, zodat je het muntje niet meer ziet als je het plaatje van de voorkant bekijkt. Mijn kikkertje was te klein, dus ik heb een zonnetje geponst en daar mijn kikkertje op geplakt zodat het muntje niet goed opvalt.


Pons daarna uit dik foamtape een klein rondje of bloemetje zoals ik heb gedaan. Het moet een ronde vorm zijn want hiermee gaat je afbeelding draaien.


Plak dit bloemetje of rondje op je muntje. Precies in het midden.

Pons daarna van stevig papier een rondje dat ongeveer even groot is als je muntje.

Dan plak je langs de randen van je frontje dik foamtape. Gebruik veel zodat je frontje niet inzakt, want dan kan je afbeelding niet draaien. Zorg dat je bij de zijkanten niet te dicht bij het gat komt anders kan je afbeelding niet helemaal tot het einde draaien. Als je de foamtape hebt opgeplakt, leg je het frontje met de goede kant beneden over je afbeelding die ook met de goede kant naar beneden ligt. Het kleine foam bloemetje piept dan door het gat heen.

Plak dan het papieren/kartonnen rondje over het muntje heen.


Nu kan je al kijken of je afbeelding al rolt. Je moet dan je kaart schuin houden zoals op de filmpjes te zien is. Het wil soms niet meteen, maar het gaat meestal vrij snel al goed. Plak vervolgens je frontje op je kaart.


Versier daarna je kaart verder zoals je wil met tekst, bloemen, lintjes, brads etc. En dan is je spinnerkaartje klaar!!!


5 comments:

  1. Goh MiLaWi,
    Wat een leuke workshop, ga hem van de week eens proberen.
    Knutselgroetjes, Jolanda (erjoto HJ)

    ReplyDelete
  2. Hallo,

    Ik heb het kaartje uitgeprobeerd en het werkte. Heb het geplaatst op mijn blogje en meteen een link gemaakt naar je workshop.

    groetjes

    ReplyDelete
  3. hallo,

    ik heb je workshop gedaan en het kaartje gemaakt. Vind hem erg leuk.
    Dus ik heb meteen ook maar de link van je workshop geplaatst. Hoop dat dit oke is anders hoor ik het wel.

    groetjes

    ReplyDelete
  4. hoi wat een mooi kaartje
    ik heb er pas ook een gemaakt is leuk om te maken

    ReplyDelete

In line with new European Data Protection Laws (GDPR) by commenting you know that your name & comment are visible to all who visit this blog and thereby consent to the use of your personal informations for this specific purpose.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails